BLACK FRIDAY door de ogen van een marketeer

Door: Brosens 28-11-2019

Categorieën
:
TIPS & TRICKS,

Dé hoogdag voor zowel grote als kleine retailers én koopjesjagers is daar: BLACK FRIDAY! Althans, zo lijkt het. Is dat ook echt zo? Black Friday is een fenomeen dat komt overgewaaid uit de Verenigde Staten en in Europa massaal wordt overgenomen. Welke kansen kan je als retailer vandaag grijpen en wat doe je beter niet? Wij contacteerden enkele experts en zochten het uit.

Geef geen korting
Op kwaliteit en vakmanschap geef je geen korting, dat komt onprofessioneel over. Ook geeft het toekennen van een korting de klant een onzeker gevoel over jouw product(en) en/of dienst(en). Als je in de mogelijkheid bent om een grote korting te geven, krijgt de klant het gevoel dat je er andere dagen van het jaar enorm veel winst op maakt en dat jouw normale prijs geen eerlijke prijs is.
Bovendien trek je koopjesjagers aan en dat zijn niet altijd de klanten die je wil hebben. Ze komen dankzij de korting winkelen en de rest van het jaar zie je ze niet. Je wil aan klantenbinding doen en juist klanten overtuigen die kiezen voor kwaliteit en dus het ganse jaar loyaal blijven. Dat bereik je niet met het geven van grote kortingen. Een beter alternatief is het weggeven van een leuk en relevant extraatje, een cadeautje. Verkoop je kleding in een fysieke winkel? Dan kan het leuk zijn een fotograaf te voorzien die enkele foto’s die direct worden afgeprint of doorgemaild. Ook het geven van een toffe en relevante gadget is altijd een succes. De mogelijkheden zijn eindeloos, ook voor jonge ondernemers.

Voorzie exclusieve deals voor trouwe klanten
Focus je op loyaliteit bij klanten die het ganse jaar door bij jou aankopen en leg hen in de watten. Zij zullen zich gewaardeerd voelen en dit ongetwijfeld appreciëren. Nieuwe klanten krijgen het gevoel dat ze iets missen en ontdekken meteen de meerwaarde die je verkrijgt als loyale klant.

Zet deals actief op specifieke tijdstippen 
Trigger en sla toe! Heb je toch enkele specifieke deals in petto? Kies er dan voor om de deal op specifieke tijdstippen te activeren en dit verspreid over de ganse dag. Je doet mee aan Black Friday, maar benadrukt op deze manier de exclusiviteit van de deal en toont dat dit echt een unieke kans is.
Geïnteresseerden gaan dan minder snel vergelijken omdat ze tijdsdruk voelen en zo sneller overgaan tot aankopen. Dit brengt je meer op dan een hele dag kortingen uitdelen en zo bewaak je je visie met betrekking tot kwaliteit van jouw product(en)/dienst(en).
Ook wek je nieuwsgierigheid op en creëer je terugkommomenten. Iemand die de eerste deal bij jou effectief heeft gescoord, is vast benieuwd naar wat er nog komt. Deze komt later terugkijken en koopt misschien nog een keer.
In deze strategie is het wel belangrijk om vooraf goed te communiceren over de tijdstippen.

Verkoop jij meer met Black Friday en verdien je er ook effectief minder aan?