Waarom het goed is dat de toch wat klassiekere business consultant de creatieve sector verovert

Door: Brosens 25-11-2019

Categorieën
:
TIPS & TRICKS,

De toch wat klassiekere business consultants krijgen plots voet aan de grond in een sector waar tot hiertoe creativiteit doorslaggevend was. Er is zelfs meer, ze palmen de ganse marketing- en communicatiewereld in. Ze werken zich niet op via een traditionele marketingfunctie, maar hebben veelal contact met de CEO of de Raad van Beheer en worden via die weg binnengeloodst. Een opvallende vaststelling met enkele grote voordelen. Wij vatten samen waarom dit goed is.

Focus op bredere strategie vanuit helikopterview

Een business consultant geeft advies over hoe een bedrijf zich best positioneert op de markt en via welke manieren het belangrijk is om aan klantenwerving te doen. Het is wel belangrijk om op de hoogte te zijn van de trends in de sector waar je werkt, maar het is niet belangrijk zelf in het domein van marketing en communicatie te kunnen functioneren als creatieveling. De focus ligt eerder op de bredere strategie die boven de creatieve uitvoering hangt en dat kan iedere business consultant, met de juiste management skills en de nodige interesse in de sector, realiseren.

Het verkopen van communicatie-strategieën, uitvoering en implementatie gebaseerd op het timesheetmodel, is niet langer het hoofddoel. De totale klantervaring en groei is wat telt. Consultants stappen af van 'adverteren en communiceren' en kiezen voor een doordachte strategie met een ijzersterk businessmodel én oog voor marketingactiviteiten. En daar hebben vooral grote merken wel oren naar.

Juist méér creativiteit en een grotere impact

De business consultant neemt juist de heel technische en strategische taken weg bij de creatieve medewerkers in het team zodat zij zich nog beter kunnen focussen op het uitwerken van campagnes die zullen dienen om de vooropgestelde doelen te bereiken.

Doordat de creatieveling in house minder bezig moeten zijn met de taken die een business consultant voor zijn/haar rekening neemt, zal het resultaat dat uiteindelijk naar buiten wordt gebracht een grotere impact creëren.

Toenadering naar één centraal punt

De opkomst van consultants is een duidelijk reflectie van de veranderende marketing-omgeving. Het lijkt erop dat traditionele communicatiemodellen worden bedreigd, maar eigenlijk versterkt deze verandering de kans om nog creatiever voor de dag te komen.

Business consultants en creatieve medewerkers groeien naar elkaar toe en ontmoeten elkaar op één centraal punt: een sterke positie.

Recurv is gespecialiseerd in het vinden van de juiste consultants die het verschil kunnen maken in een marketing en communicatie omgeving. Benieuwd naar de experts in ons netwerk? Neem contact op en we bekijken waarin we elkaar tegemoet kunnen komen.