Terug naar het overzicht

Emoji’s in zakelijke communicatie: ja of neen?

Categorieën: TIPS & TRICKS

Emoji’s zijn een stukje taal geworden en worden als vervangmiddel gebruikt om een bepaalde intonatie aan te tonen en boodschappen in de juiste context te bepalen. Zo vergroten ze de betrokkenheid en sociale verbondenheid van de zender, maar hoe komt dit over bij de ontvanger? En wat als de ontvanger een zakelijke contactpersoon is? Je kan er een boodschap krachtiger mee maken of op een aantrekkelijke manier ondersteunen, toch zien veel professionals emoji’s als kinderachtig en ‘not done’.

(In)formeel communiceren binnen een specifieke bedrijfscultuur
Er zijn geen regels zwart op wit die zeggen wat wel of niet aanvaardbaar is. Wel hangt het gebruik van emoji’s samen met de manier van communiceren. Een creatief bureau gaat een informele communicatiestijl aannemen waarin hier en daar het gebruik van een emoji wellicht wel past, in de bank- en verzekeringssector is dit absoluut geen optie. Al zien we met de laatste trends en het Agile werken dat hier meer en meer ruimte voor komt.

B2B- en B2C-boodschappen
Emoji’s worden voornamelijk gebruikt in B2C-boodschappen. Belangrijk is wel te kiezen voor aantrekkelijke en relevantie emoji’s en deze spaarzaam in te zetten om op te vallen. Gebruik ook emoji’s met een positieve uitstraling om te voorkomen dat je doelgroep een negatief gevoel krijgt bij je boodschap.

Solliciteren en emoji’s
Bij een eerste contact (het versturen van je motivatiebrief en cv) is het niet aangewezen een emoji te gebruiken. Ook niet in een context waarbij dit wel zou kunnen. Dit om te voorkomen dat je geloofwaardigheid, professionaliteit en kwaliteiten in twijfel worden getrokken. Op je cv kan je icoontjes als een envelop bij je e-mailadres, een telefoontje bij je gsmnummer, etc. gebruiken om het geheel aantrekkelijk te maken. Emoji’s laat je beter achterwege.

Gedurende het proces kan dit in sommige gevallen wel. Dit hangt af van verschillende factoren. Rond je het ganse sollicitatieproces af via een agency als Recurv, kan je het contact met de tussenpersoon van het agency zeker af en toe bekrachtigen met een relevante emoji. Schriftelijk contact met de eindklant heb je zelden in dit proces, mocht dit wel zijn laat je ze beter achterwege tot je een vertrouwensband hebt opgebouwd.

Solliciteer je rechtstreeks bij een bedrijf? Dan wacht je sowieso tot het eerste persoonlijk gesprek heeft plaatsgevonden. Dan hangt het sterk af van het contact dat heeft plaatsgevonden. Is het een groot bedrijf? Maak onderscheid tussen de verantwoordelijke van de HR-afdeling en de persoon waarmee je gaat samenwerken. Bij kleinere bedrijven waarbij het om dezelfde persoon gaat, kan dit sneller.

Het is zelfs aangewezen dit af en toe te doen. Het maakt een boodschap minder afstandelijk en toont dat je een open persoonlijkheid hebt. Let op, gebruik altijd relevante en positieve emoji’s. Sarcasme is een taal die niet door iedereen begrepen wordt, houd dit voor later.

Welke emoji gebruik jij het vaakst?

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Femke Brosens
Publicatiedatum
17-07-2019
Reads
712
Comments: No comments
Share: