Terug naar het overzicht

Met deze tips heb jij een streepje voor op jouw concullega’s

Categorieën: TIPS & TRICKS

Meer en meer experts zetten de stap naar het ondernemerschap en kiezen ervoor om hun carrière vorm te geven in eigen beheer. Het aantal ondernemers stijgt en bijgevolg ook de concurrentie. Allemaal willen ze één ding: succes vergroten door hun marktaandeel te versterken.

Zeker voor de nieuwkomers is het een uitdaging om in de competitieve markt hun stem te laten gelden, een streepje voor te hebben op concullega’s en zo potentiële samenwerkingen tot de realiteit te doen behoren. Wij geven enkele tips.

Verkoop geen diensten, bied oplossingen aan

Benoem niet alle voordelen die jouw product/dienst biedt of hoe sterk jouw merk is. Focus op de oplossingen die dankzij jouw product/dienst voor handen liggen. Leg de klant in eenvoudige, duidelijke bewoordingen uit hoe of waarom jouw product/dienst hen kan helpen bij het bereiken van hun doelen.

Doe marktonderzoek om jouw doelgroep te profileren en zoek uit welke behoeften zij hebben en met welke vervelende problemen of situaties zij geconfronteerd worden. Stel je dan de vraag hoe jouw product of dienst een bijdrage kan leveren en hun leven makkelijker of aangenamer kan maken.

Wees transparant in contactgegevens

Zelfs in het digitale tijdperk waarin we ons vandaag bevinden, zijn er nog steeds klanten die graag telefonisch contact willen opnemen. Voorzie een chatbox, een e-mailadres specifiek voor klantenservice, conversation management voor sociale media, maar laat mensen niet te hard zoeken naar jouw telefoonnummer en wees vlot bereikbaar.

Wat je wel kan doen om het aantal inkomende oproepen te beperken, is een duidelijke FAQ voorzien met uitgebreide antwoorden.

Geef iets voor niets

Of je nu een product of dienst aanbiedt, je wil verkopen. Wil je je ook onderscheiden? Durf dan iets te geven voor niets. Of toch in eerste instantie. Later brengt het enkel op. Help je doelgroep op weg zonder iets van hen te verwachten, zo creëer je vertrouwen en zal deze zelf naar je toekomen.

Geef staaltjes weg en deel enkele van je producten uit via een giveaway of werk samen met relevante influencers. Deel een stukje van je expertise in een gratis e-book of een andere interessante lead magnet.

Focus op jouw niche

Soms is het beter om je te specialiseren. Toegegeven, meerdere inkomstenstromen spreiden je risico, maar consumenten associëren specialisten vaak met hogere kwaliteit en perfectie. Kies er enkel voor om je te specialiseren als je echt uitblinkt in iets en ga hier voluit voor.

Wees en blijf bescheiden

Wees niet te snel tevreden over je eigen prestaties en die van jouw bedrijf. Je kan altijd verbeteren en dat is belangrijk ook. Geniet van succesvolle realisaties en communiceer hierover, maar niet keer op keer. Zelfgenoegzaamheid en arrogantie hebben al veel kapot gemaakt bij grote merken. Je kan vandaag hoge ogen gooien met een steengoed product of een fantastische dienst en morgen een marktleider zijn met een uitgeblust bedrijfsmodel. Blijf dus bescheiden en denk niet te snel dat je missie volbracht is.

Vind jij als startende ondernemer makkelijk de weg?

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Femke Brosens
Publicatiedatum
04-11-2019
Reads
61
Comments: No comments
Share: