Terug naar het overzicht

Om deze redenen is personal branding belangrijk (en zo pak je het aan)

Categorieën: TIPS & TRICKS

Een goede en doordachte personal branding kan je helpen jezelf te onderscheiden in een groot aanbod aan consultants. Niet alleen rechtstreeks bij potentiële opdrachtgevers, ook bij recruiters. Het geeft je niet alleen een competitief voordeel tegenover jouw concurrenten, er is meer dan dat.

Om deze redenen is personal branding belangrijk:

  • waarden en drijfveren vormen een perceptie die je zelf kan sturen

Door intensief te gaan graven naar de waarden die voor jou belangrijk zijn en de drijfveren die vanuit die waarden ontstaan te omarmen, geef je jouw visie en imago vorm. Durf deze in te zetten en te uiten naar jouw doelgroep, zo bepaal je zelf hoe anderen jou zien en aan welke waarden zij jou koppelen. Dit boost jouw geloofwaardigheid en brengt meer op dan van de daken te schreeuwen dat je de beste bent. Hierop inzetten is dus van groot belang.

  • heb lef en zet je authenticiteit in de kijker

Door jouw waarden en drijfveren grondig te bestuderen en imago vorm te geven, bekom je authenticiteit. Laat zien dat je op een professionele manier bezig bent met de ontwikkeling ervan en profileer je zo dat anderen zich jou snel zullen herinneren. Zo wordt personal branding zelfs belangrijker dan marketing en sales. 

  • intuïtie versus ratio

Je bent zelf het gezicht van jouw onderneming en kan als consultant extra aandacht schenken aan een efficiënte, persoonlijke aanpak. Dit is een sterkte die je aan de hand van personal branding heel goed kan uitspelen. Gezien worden is één, maar een bepaald gevoel overbrengen is minstens even belangrijk. Kandidaten die hun digitale identiteit op orde hebben en als kracht gebruiken om ons te vertellen waarom zij waardevol zijn in wat ze doen, springen ons in het oog en geven een gevoel van vertrouwen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat de meeste samenwerkingen tot stand komen vanuit een positieve intuïtie i.p.v. een rationele beslissing.

  • de kracht van personal branding

Personal branding is geen gebakken lucht of een verpakking om jouw kwaliteiten te verkopen, maar wel de efficiënte sleutel tot persoonlijk succes. Hou er rekening mee dat personal branding persoonsgebonden is en niet overdraagbaar is, zet erop in zonder andere belangrijke marketing en sales acties uit het oog te verliezen.

En met deze tips neem je al snel enkele waardevolle stappen: 

  • positioneer jezelf

Waar wil je voor staan? Wat zijn jouw uit te lichten talenten? Welke kansen zie je in de markt? Wat zijn jouw ambities en wanneer ben je succesvol? Werk dit uit en bepaal met welke authentieke elementen je aan de slag wil gaan. 

  • analyseer competenties

Weet waar je sterktes en zwaktes liggen en hoe deze tot uiting komen in dat wat je aanbiedt. Evalueer de hoeveelheid en kwaliteit van de expertise die je tot op heden hebt opgebouwd en hoe je deze wil blijven ontwikkelen. Personal branding is niet statisch, er vindt groei plaats op kennis, effectiviteit en essentie van je vak en dienstverlening. Hou hier rekening mee en wees hier transparant in.

  • concrete acties

Om tot een professionele digitale identiteit te komen, is het belangrijk alles om te zetten in concrete acties en daar ook effectief deadlines aan te koppelen. Wil je een website maken? Bepaal met wie je hiervoor wil samenwerken en wanneer je deze wil lanceren. Ga je inzetten op sociale media? Werk een strategie uit (of laat dit doen) en bekijk welke kanalen je gaat gebruiken, welke soort content je wil publiceren, hoe je deze gaat inplannen, etc.

Behoort het creëren van een online identiteit tot je dienstverlening, dan spreekt het voor zich dat je dit zelf doet. Liggen je kwaliteiten ergens anders? Werk dan samen met experts. Dit is een investering die gaat opbrengen en zo komt er tijd vrij om andere acties te realiseren die wel tot jouw expertise behoren.

Wil je dit professioneel aanpakken en overzicht bewaren? Laat je dan begeleiden door een business coach. Van daaruit kunnen jullie samen beslissen wie jullie nodig hebben om tot een professionele digitale branding te komen.

Hoe belangrijk is personal branding voor jou?

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Femke Brosens
Publicatiedatum
29-10-2019
Reads
84
Comments: No comments
Share: